W11: First Week



Assalamualaikum and nyewhewww.

So dah seminggu kerja dekat company baru. Perasaannya bercampur baur gais. Ada negatif, tapi mostly positif lah eh letih lah asik nak negatiffff je kan. Hal lain dalam hidup aku ni dah cukup negatif dah so aku taknak amik pot sangat dari aspect kerja. Meh aku cerita sikit pengalaman selama seminggu yang macam baru kambus benih taugeh dalam tanah haha. Sangat sekejap, tapi biar aaa aku nak buat satu post dedikasi haaaa.

Ok lah gini. Hari pertama aku lapor diri 12 Mac tu, aku boleh rileks lagi siangnya. Pegi check darah dekat klinik kesihatan bayan baru yang bapak lah lama waktu menunggunya. Haa ni pun aku nak cerita jugak. Aiseh. Aku ni takde pengalaman tau gi klinik kesihatan, maklumlah selama ni gi klinik swasta ajew sebabnya dekat dan waktu menunggu tu takdelah lama sangat. So pagi 12 Mac tu aku rileks lagi, bangun lewat siap dalam 9 pagi pastu lenggang kangkung je nak gi klinik. Haa padan la muka ko tu yam. Datang 9 pagi, keluar 11.30 pagi! HAHAHAHHA PADAN LA UKEEE. Ko tahu, aku sampai nak naik darah gak sebab ehhh ade pulak yang pegi potong line kan. Dia letak kad dia lewat dari aku tapi dia masuk dulu. Ikut hati aku ni memang nak komplen ah biasalaaa aku kan kaki komplen ihikss. Tapi takpelah, tak rasa nak buang tenaga tak bertempat. Aku biarkan aje. Dapat je result, terus aku blah dan pi amik Sheri dan baby. Tak tahannn nak main dengan Owais omey! Hixxx ><


Back to story!

Lepas amik Sheri dan Owais, kitorang gerak pegi amik IC Owais kat JPN sebelum gerak pi Queensbay. Aku ni takde pengalaman keluar dengan bayi tau. LANGSUNG. Anak si Sheri ni lah yang first aku ngasuh haaa. Tak basuh berak dan mandikan je lagi hahahahha. Tipu la kalo kata tak nervous kan. Buatnya meragam dalam sibuk nak makan/shopping tu, boleh nak harap mak dia jela. Aku takleh diharap ehehe. Nasib baik Owais ok sangat. Bagi minum susu, terus tido dalam stroller. Tapi tido dia ni boleh tahan tido ayam jugak. Terkebil kebil mata meliar tengok mall. Ko nak beli apatu dikkk. Semua benda ko tengok hahahaha. Sabar jap nanti besar esok ko pau la mak ko tu haaa. Mak ko pulak terkebil kebil nanti nyiahahaha :p


Awwws. Who that ladoo??



Dah hantar dorang balik rumah, aku terus balik dan tido untuk petang tu sebab nak bagi cukup rehat untuk malamnya tu. Oh ada tak aku gitahu yang aku keja shift malam. Haaa kalo takde sini nak habaq: iols keja shift malam. Yang tahu shift aku ni, semua terkejut macam tak expect langsung aku nak keja waktu odd ni. Korang ingat aku expect ke? Takdenye. Aku pun tak sangka mak aku bagi, dan aku sendiri nak keja malam. Korang pun tau aku bukan jenis amik risiko dan buat benda yang aku tak biasa. Tapi sampai bila kan nak selesa camtu. Memandangkan tak kahwin lagi, aku decide untuk try job ni. Dalam otak aku dah set, ok yam nanti kalo ko boleh cope, ko teruskan. Ko takleh tahan body ko pun takleh tahan, ko resign. Tu je prinsip aku. Alhamdulillah. Body aku setakat ni tahan dengan situasi keja malam. Dua malam pertama aku laloq sikit haha by 4am aku dah melayu sampai colleagues aku semua tegur bahaaa. Lepas tu dah boleh cope sikit walaupun ade lah mengantuk sikit at certain times in the morning. Kadang 3 pagi, kadang 5. Nevertheless, I'm glad I can fit in the night shift this well. Un-sangka-rable sungguh.

Tak deny jugak ade mulut mulut yang judge aku amik keja shift malam. Like.."ko boleh ke tahan", "nanti naik badan", "ko takkan boleh punye lah". Orang orang ni rapat dengan aku, tapi entahlah, hampeh gila mulut hmm belum masuk keja dah memacam dengan aku. Ada jugak kata, "dah ko pilih" bila aku mengeluh sikit cakap letih masa hari pertama. I mean, come on, first time kot keja malam of course lah letih kan ambui takleh nak keluh sikit dah. Tapi tulah, akhirnya aku pilih untuk complain kat diri sendiri je senang sikit hidup ni. Aku memang jenis supportive kat diri sendiri. Mihmih.

Sampai je kat ofis, aku diberi cubicle sendiri. Cubicle ok. Very the ofisssss. Hahahahha. Siap kerusi ofis yang proper, pastu ada laptop dengan monitor sekali. Entah, macam kena la dengan impian aku nak keja kat ofis yang proper. Then dorang ada pantry, ada mesin kopi. I was ecstatic you know! This is my dream! Regardless of ape orang nak cakap! Tehehehe. First day tu benda pertama yang aku kena buat hari pertama tu adalah buddy up dengan teammates. So ape aku buat adalah duduk kat tepi teammate yang aku pilih, tengok je dia buat keja. Cam bosan kan tapi takkk. Menarik gila haha sebab first time tengok sistem yang complicated sebegitu rupa. Sistem YH tu berbeza gila macam langit dengan bumi okei! Sampai nak kena ada special training bagai! Ko bayang susahnya sistem dorang guna. Tapi takpe, aku willing nak belajar sebab cam interesting jugak. Kang kalo ada orang tanya eh ko keja dulu pakai apa wei. Aku boleh cakap pakai Oracle. Dasar bongkak tak bertempat gila kekekeke.

Kalo pasal colleagues, aku suka dorang semua. Almost lah sebab tak jumpa semua orang lagi. Ni based on first impression dulu lah ok. Anyway dorang ni lagi tua dari aku. Rasanya aku paling muda kat situ. Aku tengok dorang semua happening, happy happy je walaupun stress sebab keja belambak hahaha. For me this is a good work behaviour. Kalau tak semua nak masam muka je, sunyi sepi lah ofis tu pastu semua tensi sampai keluar aura hitam macam dalam cita korea. Pastu semua bantu membantu, belum nampak lagi yang taknak bantu orang setakat ni. I'm sure mesti ada loophole tapi takpelah, like I said, let's focus on the good things only.


Ada satu benda la yang aku takut. Aku takut bebai sangat sampai tak dapat nak faham sistem dorang. Sudahlah semua benda ada record. Skype, phone. Mampussss. Pastu ada KPI pulak tu. Ko ghaseeeee. Tapi takpelah, aku anggap ni ujian di tempat baru. Aku sanggup baca slide banyak kali sampai aku faham bahasa hahaha well dah lama tak membaca kan. Harap nanti dah pegi training, things will go smooth for me.


Tengok lah perangaiiii. Bawak stock entah apa apa haha. Tu belum beli megi tuu. Tapi sungguh lah, shiFt malam ni kadang tak lapar. Kadang kebulur. Memang kena ada food selalu. Mohon tak naik badan yam. MOHONNN


Hujunggg sana kat tiang hijau tu tempat teammates aku. Aku je tersesat dan terpaksa duduk dengan manager untuk sementara waktu sebab takde tempat. Tapi nanti dorang akan relocate aku ke green section tu.


Hari hari aku bawak bekal pegi keja. Lantak ah orang nak kata apa haha. Aku tak berani nak keluar kat area tu pukul 1 pagi. Huyy sheramm.


Lepas seminggu dok makan ala kadar je. Turun berat aku kalo gini lama lama. Aduhhh


Buat nak golek golek kat ofis.


Senior kasi. Terharuuuu.





Doakan aku korang!



Share this:

ABOUT THE AUTHOR

Hello We are OddThemes, Our name came from the fact that we are UNIQUE. We specialize in designing premium looking fully customizable highly responsive blogger templates. We at OddThemes do carry a philosophy that: Nothing Is Impossible

0 comments:

Post a Comment